Dingen die helpen bij MS: Cognitieve gedragstherapie

cognitieve gedragstherapie

“Cognitieve gedragstherapie heeft mij geholpen”

Dit verhaal gaat over iemand bij wie cognitieve gedragstherapie heeft geholpen bij MS. Leonie heeft chronische MS. Na enkele dip periodes, heeft ze haar job in een management rol opgegeven omdat de combinatie te zwaar was. Nu legt ze uit hoe ze heeft geleerd om haar symptomen te beheersen.

 

“Toen ik met MS werd gediagnosticeerd, probeerde ik het te ontkennen. Ik had een drukken en hectische levensstijl en een goed betaalde job in management functie van een lokale school.”

“Ik dacht dat ik mijn MS zou kunnen beheersen en dat de symptomen geen effect zouden hebben op mijn levensstijl. Maar de problemen deden zich al snel voor. Midden in een belangrijke presentatie kreeg ik het plots moeilijk om mij te concentreren. Precies of alles uit mijn geest was leeg. Als ik onderbroken werd terwijl ik ergens mee bezig was dan moest ik helemaal opnieuw beginnen, net omdat ik het zo moeilijk had met mijn concentratie.

Ik heb de mogelijkheid om werk aan mijn medewerkers te delegeren verloren. Vooral omdat ik niet meer kon volgen wat i kaan hen gevraagd had en zo begon ik thuis onvoltooid werk te maken. Ik kon niet meer multi-tasken en geleidelijk aan verloor ik alle gevoelens van perspectief. Ik zat regelmatig in tranen aan mijn bureau wat voor mijn collega’s uiteraard ook niet gemakkelijk was.

Ik wast dat de problemen die ik toen had een link hadden met mijn MS aangezien ik dat werk al jarenlang had gedaan. Het is waarschijnlijk daardoor dat mijn werkgever en collega’s het moeilijk hadden om te begrijpen waarom het werk me nu te veel werd. Ik werd angstig, parano├»de en depressief. En twee jaar na mijn diagnose heb ik besloten om mijn droomjob op te geven. Het ging gewoon niet meer. Op dat moment kreeg ik van mijn neuroloog ook wekelijks beta-interferoninjecties.

Na een volledige neuropsychologische beoordeling door een specialist werd ik betrokken bij een cognitieve gedragstherapie studie. De cursus hielp me meer te begrijpen hoe de symptomen beheerst kunnen worden en lieten me zien hoe ik me beter kon concentreren op wat ik aan het doen was maar ook wat ik niet kon. Ik leefde mezelf meer aan te passen en accepteerde mezelf. Ik werd niet meer boos toen ik iets vergeten was te doen.

Ik vond ook dat door mijn dag in drie delen te splitsen, ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds, dat ik mijn vermoeidheid beter kon beheersen en dus mijn cognitieve problemen en stemmingswisselingen ook. Nu weet ik dat ik niet alles in drie kan delen, dus wanneer ik weet dat ik ‘s avonds met vrienden ga eten, dan zal ik in de namiddag slapen. Ik probeer ook meer actief te zijn maar ik moet er wel voor zorgen dat ik daarna een goede rusttijd inlas.

Ik heb meer geleerd over de soorten vermoeidheid en zie nu in dat een bepaalde tijd op iets concentreren even vermoeiend is als een hele namiddag recht staan. Ik moet de juiste balans vinden en over mijn dagelijkse keuzes nadenken.

 

Ik ben nu zelfstandig als freelance schrijven. Het is flexibel en vermindert mijn spanningen. Ik heb me in drie jaar niet zo goed gevoeld maar het heeft uiteraard ook een grote invloed gehad op mijn gezin in termen van financi├źn.

Cognitieve gedragstherapie heeft voor mij gewerkt, maar het is geen toverstaf. Je moet openhartig zijn en willen leren hoe je het beste uit je eigen omstandigheden kunt halen. Je moet ook bereid zijn om tijd en energie er in te steken. Zowel tijdens de sessies als thuis.

Ik wou dat ik eerder over Cognitieve gedragstherapie had gehoord. Ik heb geleerd om de symptomen op de moeilijke manier te behandelen maar ik ben blij dat ik nu de juiste balans heb gevonden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *